PLENTY TE DOEN

20180813_144323[1]Onze Bartje was vanmorgen vroeg om 4.00 uur luidkeels aan het miauwen en daarom ben ik heeeeeel vroeg opgestaan. Het risico dat onze gasten die boven slapen wakker worden is te groot en, ach ja…. je 20190719_144637[1]moet er wat voor over hebben. Ik heb het idee dat Bartje zich ’s nachts eenzaam voelt en aandacht wil hebben, want als ik opsta is het goed en gaat hij lekker in zijn mandje liggen slapen. De grapjas.:)  Inmiddels ben je dan zelf zó wakker, dat het weer terug naar bed gaan niet werkt. Daarom dus vandaag meer dan voldoende tijd voor een nieuw blog. Hallo trouwe bloglezers! Gisteravond zijn twee nieuwe gasten gekomen, 2 Oostenrijkse vissers, Gerhard en Alfred.Frans gaat vandaag de eerste dag met ze naar de river vissen en ze blijven 10 dagen. Vanavond komt ook nog een Belgische visser met zijn vriendin. Wim is al twee keer eerder hier geweest en hij vist op snoek en baars op het meer tegenover ons huis. Ze komen met de auto vanuit België en nemen hun intrek in het  huis Tores. Vanavond dus een gemengd gezelschap aan tafel en de voertaal voor komende 10 dagen zal wel Duits worden. Belgen en Nederlanders passen zich altijd aan. Gelukkig 🙂

Op dit moment is het ook in Lapland warm. Gisteren raakte het kwik al de 25 graden aan en de komende week wordt het, net als in Nederland, erg warm met temperaturen boven de 30 graden. Het grote voordeel van hier is dat het s nachts heerlijk afkoelt naar zo n 10 graden. De warmte blijft dan niet zo hangen in huis. Ik kan me nog goed herinneren toen we in Bladel op het bovenste appartement  woonden, als je ’s morgens de woonkamer inliep dat het net was alsof iemand een warme deken over je heen gooide. Afschuwelijk die benauwdheid 🙁 Tijdens die extreem warme dagen dwalen mijn gedachten constant af naar de arme oudere en zieke mensen in verzorgings- en ziekenhuizen en arme dieren in de oververhitte stallen. 🙁20190723_051915[1]

20190723_062836[1]Vorig blog had ik verteld over het gezondheidsonderzoek dat Frans als 60 jarige heeft gehad. De uitslag krijg je in een boekje, dat heet Min Stjärnprofil , vrij vertaald Mijn Sterprofiel. Aan de hand van  9 onderdelen wordt de gezondheid gemeten: Geluk, fysieke activiteit, eten, roken, alcohol, bmi, bloeddruk, bloedsuiker, bloedvet. Veel van de waarden halen ze uit de bloedanalyse en de rest uit de uitgebreide IMG-20190610-WA0000[1]vragenlijst die je moet invullen. Gelukkig kwam uit de bloedtest niets alarmerends, maar natuurlijk zijn er altijd wel zaken die je kunt verbeteren in je leef- en eetpatroon. Voor Frans was het dat hij toch wat kilootjes kwijt zou kunnen. De porties bij het avondeten zijn dus wat kleiner geworden. En hij werd geadviseerd zich aan te melden bij de Artroseskola , de Artroseschool, waar hij onder begeleiding van een fysiotherapeut oefeningen leert om het heupgewricht soepeler te houden. Hij heeft zich al aangemeld, maar nu is vakantietijd en omdat er maar één fysiotherapeut is, moeten we dus wachten 🙂 Tja, ook dat is Lapland.

De maand waarin we nu zitten heet hier in Zweden rötmånad. Dit is een maand met zeer hoge temperaturen en een hoge luchtvochtigheid. Zo droogt de was en het hout niet buiten en verder moet je erg voorzichtig zijn met bacterieën en nog vaker dan normaal je handen wassen. Ook met het bereiden van het eten moet je dan extra voorzichtig zijn. In Zweden hebben veel mensen in deze tijd van het jaar zgn. magsjukdom, een soort buikgriep met zware maagkrampen en overgeven. Dit komt in Nederland op deze manier niet voor.

We zijn al goed op weg met het visseizoen. Er zijn nog 8 weken te gaan tot de laatste gasten en daarna is het ff uitrusten. We gaan dan eerst een paar weken samen met Bartje en Prins met de camper naar Nederland. Op 25 september a.s. hebben we ’s 20190705_164210[1]ochtends om 7.00 uur de boot van Varberg naar Granå Denemarken. We verblijven een paar weekjes op de camping in Ransdaal, waar we vorig jaar ook hebben gestaan. We bezoeken dit jaar een aantal 20181005_135952[1]vrienden die we vorig jaar al hadden willen bezoeken, maar waar toen niets van gekomen is i.v.m. andere bezoekjes. Voor de rest willen we vooral eens uitrusten. Het is heel erg gezellig om vrienden en familie te bezoeken, maar als je een vol programma hebt waarbij je met de camper van het ene naar het andere adres rijdt, komt er van uitrusten niet veel terecht. En natuurlijk het belangrijkste is om de familie van Frans te treffen en samen gezellig bij te kletsen 🙂

Op 12 oktober gaan we weer huiswaarts en op 13 oktober om 14.20 uur hebben we de boot terug van Denemarken naar Zweden. We verwachten 15 of 16 oktober weer thuis te zijn, nog net voor de eerste sneeuw komt. De camper zal dan direct naar de winterstalling in Umeå gebracht worden. En dan starten we met de installatie van onze nieuwe keuken. Eerst natuurlijk de huidige keuken afbreken en die gaan we weer opbouwen in de garage van ons huis. Natuurlijk moet eerst die garage worden opgeruimd en dingen die er al jaren liggen zonder dat je er iets mee doet moeten eindelijk eens worden weggegooid. Verder richten we nu al de kamer waar de wasmachine en droger staan opnieuw in. We hebben een infrarood sauna besteld en die wordt binnenkort geleverd en die gaan we daar plaatsen. We hebben veel gelezen over de positieve uitwerkingen van het infrarood licht en het schijnt o.a.  pijnverlichtend te werken bij artrose. Het licht helpt het lichaam verder zich te ontdoen van schadelijke stoffen, zoals zuren. We verwachten er beiden veel van. Het is een cabine voor 2 personen, dus we zullen regelmatig na een lange citroensapdag werken lekker relaxen in de sauna, met uitzicht op de wasmachine en droger 🙂  Met het installeren van de nieuwe keuken zijn we wel een aantal weken zoet. Verder hebben we ons voorgenomen als we in oktober thuis komen te starten met de citroensapkuur. We eten dan 10 dagen lang niets en drinken een mengsel van citroensap, ahornsiroop en water. Verder kun je zoveel kruidenthee drinken als je wilt. Deze kuur is bedoeld om het lichaam te ontdoen van slakken, die in de organen achterblijven.

20190110_105734[1]Sinds afgelopen blog hebben we weer veel lieve mensen op bezoek gehad. Zo is de Limburger Leon hier geweest. Hij was hier al eens geweest in de winter en de afgelopen jaren kwam Leon mij steevast bezoeken op de vakantiebeurs in Utrecht. Er leuk! Leon had zijn vriend Marcel meegenomen en we hebben een gezellige week gehad. Toen was het alweer tijd voor onze visvriend Mario, die inmiddels voor het 8ste jaar op rij bij ons te gast is. Net als vorig jaar kwam hij samen met de Duitser Klaus die zichzelf Forellenklaus noemt. De Duitsers Eko en Peter maakten de groep compleet. Ze hadden speciaal voor deze week leuke T-shirts laten maken en Frans en ik kregen er ook een. Ieder had een eigen opdruk. Zo was Mario, ÄchenMario,  vlagzalm Mario. Frans was der Guide, de gids en ik der Küchenguide, de keukengids. Ze bleven 2 weken en we hebben echt een hele leuke tijd gehad, net alsof we zelf ook vakantie hadden. Voor Peter viel de vakantie helaas in het water. Hij is de tweede dag van het verblijf met hartklachten opgenomen in het ziekenhuis in Umeå en is eerst afgelopen week terug naar Duitsland gevlogen. mario1

De komende 10 dagen hebben we gasten en daarna hebben we het een week wat rustiger. Er komen dan 2 franstalige snoekvissers. Zij gaan zelf op pad en Frans hoeft dan niet mee als gids naar de rivier. We hebben op 5 augustus a.s. de afspraak bij de keukenzaak om onze nieuwe keuken te gaan bestellen. Daar verheugen we ons op.

catchDeze week hebben we nog een vergadering met de projectmanager van Gold of Lapland over het coachtraject waar we mee aan de slag zijn. We hebben inmiddels 2 aanvragen gekregen voor bedrijfjes nieuw tenuedie onze steun bij het opzetten van activiteiten rondom vistoerisme willen benutten. De vergadering is bedoeld om te beoordelen of deze aanvragers in aanmerking komen en zoals het er nu uitziet komen ze beiden in aanmerking. Daarna starten we met de gesprekken om hen op diverse gebieden te ondersteunen, o.a. met het maken van een website, het vertalen naar het Nederlands en Duits, hoe ze hun bedrijfsactiviteiten  kunnen opzetten etc. Vooral Frans zal er nogal wat uren in gaan stoppen. In de herfst hebben we dan nog een overleg in de regio Vindeln en daar is ook een aantal bedrijfje geïnteresseerd. We kunnen maximaal 5 bedríjfjes helpen, dus we hebben dan nog ruimte voor 3.

We verheugen ons nu al op het bezoek van onze visvrienden Freddy, Jens en Frank, en de groep Guido, die ook al vaak bij ons op bezoek zijn geweest.grand slam 1IMG-20180902-WA0007[1]20181010_204703[1]

20181018_140617[1]

De dagen zijn goed gevuld met van alles en nog wat. Zo sport ik elke dag een uurtje op de spinningfiets en ben ik bezig met het vertalen van de nieuwe website in het Engels. Plenty te doen dus en dat is fijn.

Het is inmiddels 6.00 uur. Een van de gasten is net al buiten een cigaretje gaan roken, en ik hoor gestommel op onze slaapkamer, dus Frans zal zo ook opstaan. En zo begint weer een mooie nieuwe warme dag in Zweeds Lapland. Ik heb er zin in!

Lieve groetjes uit Lapland. Blijf blij en gezond.